۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

رونق ورکود مسکن(1)

چرا افزایش قیمتها؟
دست کم چهار عامل مهم را که تاثیر عمده ای در افزایش قیمت مسکن داشته اند را می توان بر شمرد.
الف:افزایش نقدینگی
افزایش نقدینگی از رقم تقریبی شصت و چهار هزار میلیارد تومان به یکصد و شصت و هفت هزار میلیارد تومان در طی فقط دو سال ،فشار بسیار زیادی به قیمتها وارد کرد.این افزایش نقدینگی به دلایل زیر اتفاق افتاد:
  1)انبساط پولی که به علت خرید ارزهای فروش نرفته در بازار توسط بانک مرکزی از دولت که در جهت تامین بودجه انبساطی دولت صورت گرفت.
  2)انبساط پولی به دلیل افزایش اضافه برداشت بانکهای تجاری از بانک مرکزی جهت افزایش اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش های مختلف اقتصاد به ویژه بنگاه های زود بازده.
  3)عدم کنترل انتشار چک پول توسط  بانکهای تجاری از طرف بانک مرکزی .
 ب:پس از عامل مهم افزایش نقدینگی می توان به سیاست تثبیت نرخ اسمی ارز اشاره کرد که باعث ورود نقدینگی اضافه شده ، به بخش غیر قابل تجارت اقتصاد یعنی مسکن و خدمات شد.در واقع اگر به جای تثبیت نرخ اسمی ارز،نرخ واقعی ارز ثابت نگاه داشته می شد،افزایش قیمتها همراه با ثبات قیمتهای نسبی صورت می گرفت در حالی که تثبیت نرخ اسمی ارز باعث شد بخش قابل تجارت اقتصاد بسیار کمتر از بخش مسکن و خدمات دچار افزایش قیمت شود.
ج:سومین عامل که در کنار دو عامل قبلی یعنی افزایش نقدینگی و تثبیت نرخ اسمی ارز در افزایش قیمت مسکن موثر بود ،رسیدن شکم هرم جمعیتی ایران متشکل از متولدین نیمه اول دهه شصت به سن ازدواج و افزایش تقاضای مسکن به این دلیل بود.

د:عدم افزایش عرضه متناسب با تقاضا  به دلیل رکود بخش مسکن در سالهای هشتاد و دو تا هشتاد و پنج را باید مد نظر قرار داد.

قبل از این افزایش قیمت ،به دلیل افزایش فعالیتهای عمرانی دولت، بازار نهاده های تولید مسکن با افزایش تقاضا مواجه شده بود .همزمان با افزایش قیمتها و به دلیل افزایش سود آوری این بخش تولید مسکن به شدت رونق گرفت که فشار مضاعفی را به بازار نهاده ها وارد کرد.در کنار این عوامل به دلیل افزایش شدید درآمد شهرداریها ،فعالیتهای عمرانی شهرداریها هم به شدت افزایش یافت که باعث بیشتر شدن تقاضای نهاده های تولید بود ودر مجموع تمام این عوامل باعث افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و نیروی کار شاغل در این بخش شد.
افزایش شدید هزینه های تولید مسکن در کنار افزایش روز افزون تقاضای سفته بازی موج دوم افزایش قیمت را ایجاد کرد که تا خرداد ماه سال هشتاد و هفت ادامه داشت.
ادامه دارد....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر