۱۳۹۴ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

نمایش واقعی از انحنای فضا زمان


سالها تعبیر هندسی گرانش آنطور که در نسبیت عام مطرح شده است بصورت تصاویر بالا به تصویر کشیده میشد که فوق العاده گمراه کننده اند.
در تصاویر فوق فضا و نه فضا زمان آنهم بصورت دو بعدی نشان داده شده که توسط جرمی سه بعدی انحنا پیدا کرده است.
ولی اگر قرار است انحنای فضا زمان را  نمایش دهیم آنهم در فضایی دو بعدی باید چیزی دارای جرم بصورت دو بعدی در تصویر باشد و آنهم در قعر انحنا و نه روی آن .



  • تصاویر فوق انحنای فضای دو بعدی را بهتر نمایش میدهد

ولی تصاویر بالا برای نمایش انحنای فضا زمان در حالت سه بعد فضا به هیچ عنوان کارامد نیستند.
برای نمایش انحنای فضا زمان در حالت فضای سه بعدی تصویر زیر گویاتر است.

ولی نکته اساسی در تمامی تصاویر فوق این است که هیچ کدام انحنای فضای زمان را نشان نمیدهند و فقط انحنای فضا در یک برش زمانی را به تصویر کشیده اند.برای دیدن انحنای فضا زمان ناچار به نمایش پشت سر هم از برش های زمانی پیاپی از انحنای فضا چه در حالت یک بعدی یا دوبعدی یا سه بعدی هستیم که شاهد حرکت و شارش فضا به سمت چیزهایی که تعبیر ذرات داری جرم برایشان داریم خواهد بود.پس تا اینجا مشخص شد که با یک تصویر نمیتوان انحنای فضا زمان را نشان داد و به ناچار برای نشان دادن انحنای فضا زمان باید فیلمی نمایش دهیم.
پس تفسیر واقعی از نسبیت عام و انحنای فضا زمان شبیه است به همان چیزی که قبلا اشاره کردم یعنی رمبش فضا به سمت جرم.فقط یک نکته در اینجا باقی میماند!!
آیا جرم است که به فضا زمان انحنا میدهد یا همانطور که در چندپست جلوتر پیشتهاد دادم فضا  دارای کرانه های محاط هست که به خاطر رفتار این کرانه ها و تغیر شکل دادن فضا ما تعبیر ذره و جرم را برایشان داریم.
فراموش نکنیم در این تفسیر از خم شدن فضا  زمان یعنی در حالتی که انحنای فضا زمان را توسط نمایش پیوسته ی برش های زمانی انحنای فضا نشان دهیم , حرکت در واقع تفسیر ما از تغیر شکل پیوسته فضا بعلت انبساط و رمبش پیوسته فضا در کرانه ها ی محاط خواهد بود.
بهترین تصویر دم دستی برای تعبیر هندسی گرانش نه صفحه ای کشسان که روی آن توسط گوی ها خمیده شده بلکه دهانه لوله جاروبرقی است فقط با این تفاوت که معلق باشد و به جای هوا, فضا را بمکد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر