۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

چرا کسی اعتراض نمی کند؟

به نظر من تصمیم دولت برای تثبیت نرخ اسمی ارز در سال آینده مهلک ترین و خطرناکترین تصمیمی هست که دولت نهم تا به حال گرفته(بد تر از کاهش نرخ بهره و بودجه های انبساطی و طرح بنگاههای زود بازده و ...)،افت شدید قیمتهای جهانی در کنار تورم بیست الی سی درصدی داخلی به طرز وحشتناکی قدرت رقابت تولید داخل را کم می کند،تولید داخل که با توجه به تثبیت قیمت ارز در هفت الی هشت سال گذشته به اندازه کافی توان رقابت خود را از دست داده است، در سال آینده با توجه به سیاستهای پیش رو نفس آخر خود را خواهد کشید.

من نمی فهمم چطور می شود این اندازه غیر مسئولانه تصمیم گرفت.در شرایطی که دولت در تامین بودجه خودش مشکل دارد و برای تامین ارز مورد نیاز بازار با مشکل مواجه است و قیمتهای جهانی کاهش یافته است ،تثبیت(و در یک ماه اخیر تا حدودی کاهش!!) قیمت ارز چه معنایی می تواند داشته باشد؟

پ.ن1: دو مورد دیگر که در کنار افزایش نرخ ارز باید انجام  شود افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت انرژی است که ظاهرا دو مورد اخیر قرار است  انجام بشود.

پ.ن 2:یک احتمال ضعیف این است که دولت تصمیم به افزایش نرخ ارز دارد اما برای جلوگیری از هجوم به بازار ارز و عدم تعادلهای ناشی از آن و انفجار تقاضا ،تصمیم دارد این سیاست را بی سر و صدا انجام دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر