۱۳۸۷ دی ۲, دوشنبه

آخر بازی

بازی اقتصاد ما به جاهای جالبش نزدیک می شود و دولت همچون شطرنج بازی که تمام قربانی های حریف را یکی پس ازدیگری قبول کرده و تازه فهمیده که چه ترکیبی خورده است ،می ماند.سقوط قیمت نفت از قیمتهای رویایی یکصد و چهل و هفت دلار به کمتر از چهل دلار فکر تمام کسانی که مسایل اقتصاد ایران را تعقیب می کنند به خود مشغول کرده است.
به هر روی اوضاع خیلی به هم ریخته به نظر می رسد  و بعید است که دولت بتواند بودجه سال آینده را زیر یکصد هزار میلیارد تومان ببندد که نهایتا چهل هزار میلیارد تومان آن از منابع داخلی  مانند مالیات و فروش سهام دولتی و .. قابل تامین است .تامین شصت هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت با توجه به تولید سالیانه نفت ایران نیاز به قیمتهایی در حدود هشتاد دلار برای هر بشکه دارد که با توجه به قیمتهای کنونی و کاهش تولید از ناحیه کاهش تولید اوپک تامین این شصت هزار میلیارد تومان ممکن نیست و با قیمتهای کنونی و در حالت خوشبینانه تنها سی هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت در دسترس خواهد بود.این یعنی سی هزار میلیارد تومان  کسری در آمد برای تامین بودجه و بیست میلیارد دلار کسری برای تامین ارز مورد نیاز کشور برای واردات.
من نمی دانم در شرایط فعلی دولت چگونه عمل خواهد کرد اما حدس می زنم گوشه چشمی به ذخایر ارزی کشور موجود در بانک مرکزی و حساب ذخیره ارزی  داشته باشد  و با این استدلال که با یکصد میلیارد دلار (تمام ارقام تقریبی هستند)می توان به مدت دو الی سه سال  کشور را با شرایط فعلی و قیمت های فعلی نفت اداره کرد ،به انتظار افزایش قیمت نفت بنشیند و عملا فرصت را برای اتخاذ تصمیمات عاقلانه از دست بدهد.
در صورتی که دولت اینگونه عمل کند و به استقراض ارزی از بانک مرکزی روی بیاورد ( البته بعد از تمام شدن موجودی حساب ذخیره ارزی )گرچه توانسته است با یک تیر دو نشان بزند و هم بودجه خود را تامین کند و هم ارز مورد نیاز بازار را تامین کند  اما این فرصت طلایی را برای گذر از یک اقتصاد بیمار نفتی به یک اقتصاد بدون نفت از دست داده است.
عاقلانه ترین راهکار پس از انجام تمام تدابیر ممکن در جهت افزایش در آمد(مانند افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش واگذاری های دولتی و ...) و کاهش هزینه ها ، افزایش قیمت ارز است که در شرایط کنونی و با توجه به اینکه قیمت جهانی بیشتر کالاها(فلزات،لوازم خانگی،مواد غذایی،خودرو و ...) کاهش قابل ملاحظه ای داشته است میتواند بدون اینکه باعث افزایش قیمت کالا های وارداتی بشود ،در آمد دولت را افزایش بدهد. این فرصت برای افزایش قیمت ارز نباید از دست برود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر