۱۳۸۷ آبان ۲۹, چهارشنبه

هایک

اولین کتابی که درباره هایک خوندم فلسفه سیاسی هایک نوشته جان گری با ترجمه خشایار دیهیمی بود.حس عجیبی بهم دست داد.حس شخصی که از غرق شدن یه کشتی نجات پیدا کرده و با امواج اقیانوس به جزیره ای ناشناخته رسیده  و داره تلاش میکنه یه نقشه از جزیره تهیه کنه . البته  کارهایی هم انجام داده  و با یک تکه ذغال روی یک تخته سنگ محل یک چشمه و یک رودخانه  رو مشخص کرده و در همین حال یک دفعه نقشه ای دقیق پیدا میکنه که قبلا توسط شخص دیگه ای تهیه شده.
فعلا شدیدا به هایک علاقمندم و سعی می کنم بیشتر با دیدگاهش آشنا بشم .لینک مقاله هایی رو هم که درباره هایک میبینم اینجا خواهم گذاشت.
 فريدريش فون‌هايك- ترجمه پيروز ايزدي:
متن حاضر يكي از مهم‌ترين و درواقع جزء متون كلاسيك در حوزه محافظه‌كاري است. 
در اين مقاله كه توسط فريدريش فون‌هايك، فيلسوف و اقتصاددان ليبرال نوشته شده، نگارنده پس از به دست دادن تعريفي از محافظه‌كاري و دلالت‌هاي آن، خود را از اين‌كه محافظه‌كار بنامد برحذر داشته و بر آرمان‌هاي خاص خود تاكيد كرده است. 

«همواره دوستان صديق آزادي انگشت شمار بوده‌اند و پيروزي‌هاي آن مرهون اقليت‌ها بوده است؛ اقليت‌هايي كه با اتحاد با ياراني كه اغلب اهداف متفاوتي را دنبال مي‌كنند به پيروزي رسيده‌اند و اين اتحاد كه همواره خطرناك است گاه به نتايجي فاجعه‌آميز ختم شده است و ميدان را براي مخالفان باز كرده است». (لرد آكتون)

متن مقاله

۱ نظر:

  1. سلام
    آقا شما در اين وادي قلم مي‌زديد و ما بي‌خبر؟
    وبلاگ جمع و جور و خواندني‌اي است. با آرزوي توفيق

    پاسخحذف