۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

چک های شخصی

آیا با پیشرفت بانکداری الترونیکی و وجود ابزارهای پرداخت پول مانند کارتهای اعتباری هنوز به چکهای شخصی نیاز داریم؟
در گذشته که بانکداری الکترونیکی بوجود نیامده بود چک شخصی یکی از  ابزارهایی بود  که مردم را از جابجایی حجم انبوهی از پول بخصوص هنگامی که بانکهای مرکزی از ترس تورم!! اسکناس درشت چاپ نمی کردند بی نیاز می کرد.(که البته به علت رسوب پول در حسابهای جاری که بانکهای تجاری برای آن سودی پرداخت نمی کردند همواره مورد استقبال بانکهای تجاری بوده است).
به این صورت که بنگاه های اقتصادی بخصوص فعالان در بازارهای سنتی و شبکه توزیع از چک  برای خرید های خود استفاده می کردند.طبق قانون چک باید بروز باشد و گیرنده چک پس از تحویل آن به بانکی که صادر کننده چک در آن حساب دارد معادل مبلغ نوشته شده روی چک را می گیرد.تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد و چک ابزاری است که مبادلات را تسهیل میکند.
اما به مرور چک  به ابزاری برای خرید های مدت دار تبدیل شد  چنانچه امروز بیشتر چکهای صادر شده توسط اشخاص برای خرید های نسیه بخصوص در بازارهای  سنتی و شبکه توزیع مورد استفاده قرار میگیرند .برای نمونه در شبکه توزیع مواد غذایی چک هایی  با سر رسید  چهار ماه و در شبکه توزیع لوازم یدکی اتومبیل  چک هایی با سررسید یک سال و در شبکه توزیع مصالح ساختمانی چک هایی با سر رسید چهار ماه هم  مشاهده می شود. تا اینجای کار هم اگر چک نزد فروشند تا زمان سر رسید آن باقی بماند مشکلی بوجود نمی آید.
مشکل از زمانی آغاز میشود چک های مدت دار بارها و بارها به اصطلاح دست به دست میشوند و دقیقا نقش پول را بازی میکنند و شبکه توزیع سنتی که برای مبادلات خود مثلا به پنج هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد تنها با مثلا پانصد میلیارد تومان  اداره میشود.یعنی می توان گفت که چک های شخصی هم در مقدار سرعت گردش پول موثرند و هم  یکی از متهمان اصلی بی ثباتی سرعت گردش پول هستند به این صورت که با افزایش انتظارات تورمی  حجم چک های مدت دار مورد استفاده در مبادلات افزایش پیدا می کند و قدرت نقدینگی موجود در بازار برای افزایش قیمتها بیشتر می شود. نقش چک های مدت دار در مبادلات و هم چنین خطای جایگزینی  حجم  تولید بجای مبادلات در رابطه مقداری پول و نسبت واردات به تولید ناخالص ملی ازعواملی است  که باید در استفاده از رابطه مقداری پول مورد توجه قرار بگیرد.این و این را هم درباره رابطه مقداری پول بخوانید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر