۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

قیمت نفت

عومل زیادی در طرف عرضه و تقاضای نفت وجود دارد که قیمتها را پس یک صعود وحشتناک ،پایین بیاورد.مردم کمتر انرژی مصرف میکنند مثلا کمتر سوار خودرو شخصی میشوند و یا اینکه تمایل به خرید خودروهای کم مصرف خواهند داشت و موارد دیگری از این دست( در طرف تقاضای نفت). در طرف عرضه هم شرکتهای تولید کننده نفت تولید خود را افزایش خواهند داد و همچنین استخراج از منابعی که با قیمتهای پایین تر نفت اقتصادی نبودند شروع میشود.اما مهمترین عامل کند شدن رشد اقتصاد جهانی است ،بالا رفتن قیمت نفت رشد اقتصاد جهان را کند می کند و همین کند شدن رشد تقاضای نفت را پایین می آورد.نکته مهم واکنش نسبتا کند عرضه و تقاضای نفت نسبت به قیمت است و این باعث یک روند سینوسی حول روند بلند مدت قیمت میشود.
پ ن 1:گویا احمدی نژاد و صدا سیما از بحران های مالی اخیر خیلی خوشحال هستند در حالی که به علت ترس از رکود جهانی قیمت نفت به زیر هشتاد دلار آمده است.
پ ن 2 :اگر کاهش قیمت نفت بیش از این ادامه پیدا کند اجرای طرح تحول اقتصادی از لحاظ سیاسی مشکل پیدا میکند.اگر چه از لحاظ اقتصادی قیمت گذاری حاملهای انرژی بالاتر از قیمت های جهانی مشکلی ایجاد نمی کند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر